Tidigt flyg

   

    1975 - 1982  Hängflyg

       1975 - 76 Rogallo hemmabygge   

 Såg hängflyg för första gången i Gränna i februari 1975,
 blev genast mycket intresserad!
 En engelsman (Mr Birdman?) flög hang i en timmas tid
 ovanför ruinen.
 Åkte hem och byggde en egen Rogallo-vinge,
 här sommaren 1975, riggning i Västergötland.
 Förebild var en tidig Bennet-vinge (ägare Silverstolpe)
 Upp i luften, inte så högt kanske i början. Många
 blåmärken blev det eftersom utbildning och certifikat
 inte fanns ännu.  Learing the hard way....
 Vintern 1975 - upp till Åre för lite höghöjdsflygning !
 På bilden monterar jag upp min Rogallovinge på
  Mörviks-hummeln. Fallhöjd ner till sjön är drygt 500
  meter, det pirrade i kroppen.....
 Start från hummelns syd-ost-sida (Totthummeln i
 bakgrunden). En 4-5 flygningar gjordes.
 Det gick bra trots den enkla utrustningen..

 

 

 

       1976 - 77 Bill Bennet Phoenix 6

 Köpte en amerikansk Bennet-vinge av svenske
 representanten Jan Hård af Segerstad.
 Lärde mig först flyga den sittande, gick sedan över till
  s.k. "prone" dvs liggande i en speciell sele.
 Bilden från Johannedalsbacken.
 Flög i alla Stockholmsbackarna, denna bild från
 Högdalen.
 Denna bild från en av Stockholms bästa backar -
 Ekholmsnäs på Lidingö. Bild tagen i luften med kameran
 monterad på höger vingspets.
 På sommaren 1976 gick det första Nordiska
 Mästerskapet i Åre.
 Jag deltog men hamnade tyvärr långt ner i resultatlistan,
 bilden från en landning på fotbollsplan.
 Åkte ner till världsmästerskapet i Kössen - Österike
 som observatör, också sommaren 1976.
 På bilden en välkänd flygplanstyp - Quicksilver, här
 i hängglidarkonfiguration. Det fordrades två man
 när den skulle starta nerför backarna (fotstart)
 Träffade två hängflyg-pionjärer i Kössen,
 Bill Moyes från Australien och Bill Bennet från
 Kalifornien.  Här fångade på samma bild.

   


       1978 - 79 Easy Riser
       

 Köpte nu en byggsats "Easy Riser", som förste
 svensk (också den ende visade det sig senare)
 En dubbeldäckare som hade bättre prestanda än
 dåtida hängglidare. Jobbade då på RPS och fick
 tillstånd att bygga detta luftfartyg i SÄPOs källare på
 min fritid ! På bilden Lasse Beckman som hjälper mig med spryglarna.
 Hustrun Kristina som syr ihop duken till de fyra
 vingarna
 Min vapendragare på RPS, Håkan Kallin hjälper mig
 att klä en av vingarna.
 En annan kompis på RPS, Gunnar Hägglund som
 också hjälpte mig med Easy Risern.
 Så här byggs ett sidoroder, fanns två stycken på Easy
 Risern. Egentligen är en bättre term bromsroder
 eftersom de bromsade runt vingen.
 Lärde mig flyga vingen i Stockholmsbackarna - här
  Johannelund.
 Här en annan bild från Johannelund. Vid landningen
 fäller man ner fötterna för att landa med benen !
 Så här transporterades Easy Risern!
 Först fällde man ihop den - två vingpaket lades i
 en specialkonstruerad låda ovanpå Saaben, lätt som
 en plätt!
 Monterade motor på min Easy Riser. jag hann aldrig
 komma i luften med den motoriserad - kanske lika bra !
 Sålde Easy Risern till Stefan Ternström som uppnådde
 stora framgångar som medlem i en flygcirkus
 "New Sport", Stefan flög vingen med motor och
 det fungerade enligt uppgift bra.

?

 Vet att Stefan så småningom sålde Easy Risern åt
 Linköpings-hållet, har sett bilder på den försedd med
 motor och hjul - någon som vet ?  Skicka gärna ett mail!


    1979 - 80  UP Floater


   
   Hangstart från berget Vole i Vågå med min UP floater.

   
På bilden nollställs variometern (liten metallburk
    på högra bygelbenet) innan starten.
    En medhjälpare håller ner nosen innan start.
    Höjdskillnad start - landning c:a 600 meter.

    Vågå är ett fantastiskt flygställe - vid rätt
    förhållanden är det lätt att på denna plats,
    göra topplandning dvs landa på samma plats som
    där man startade.

    I övrigt...
    Flög i Åre, Vågå, Ållebergs västhang
    samt i Stockholmsbackarna med denna
    fina vinge.
    En vinge som var lättlandad-stabil-högprestanda,
    om man inte flög för fort! Då försvann alla
    prestanda - därav namnet floater.
  

 

   1981- 82 UP Comet

      
    1982 - Flygning med "UP Comet" - Här motoriserad
    (lägg märke till propellern i aktern) - En av de allra
    första hängglidarna med dubbelsegel och flytande
    korsbom. Vid denna tidpunkt det vassaste på marknaden!
    Hänglidarna av idag är naturligtvis detaljförbättrade men
    har samma grundidé som "Cometen".
    Glidtal c:a 10, min sjunk c:a 1 m/s

    Rekord för Kent med denna vinge utan motor:
    Max höjd i termik 2.600 meter i Vågåmo,
    Längsta flygning  XC Åre - Duved - Åre.
   
    Loggade drygt 30 timmar motoriserad flygning med denna
    vinge plus egentillverkat motoraggregat.
    Motoraggregatat var av design Hans Lönnqvist/ Stephan Cassel
    (samma personer som senare byggde Mosquito-aggregatet).
    Vi var ett gäng hängflygare som byggde likadana aggregat
    samtidigt, och kunde göra förmånliga inköp ihop.

 
    En pålitlig 10 hkr Valmet encylindrig tvåtaktare kopplad till en
    reduceringsväxel med parallella små remmar och frikoppling.
    Vidare en lång axel bakåt till propellern.
    Propellern gjorde vi själva, utgående från en färdig form.
    Plast, Kevlar och kolfiber utgjord komponenterna.
    Design Stephan Cassel med hjälp av folk från FFA.

    Aggregatet var mycket effektivt och pålitligt - aldrig så mycket
    som en misständning utan levererade pålitligt dragkraft.
    Bra klös - vad jag kommer ihåg steg ekipaget med knappt 2meter
    per sekund. Ungefär lika mycket åt andra hållet dvs sjunk
    med motorn avslagen.

    

  
   Start med motoriserad hängglidare Vårgårda flygplats juli 1982