Tidigt flyg
1975 - 1982 Hängflyg
1975 - 76 Rogallo hemmabygge
1976 - 77 Bill Bennet Phoenix 6
1978 - 79 Easy Riser
1979 - 80 UP Floater
Hangstart från berget Vole i Vågå med min UP floater.
På bilden nollställs
variometern (liten metallburk
på högra bygelbenet) innan starten.
En medhjälpare håller ner nosen innan start.
Höjdskillnad start - landning c:a 600 meter.
Vågå är ett fantastiskt
flygställe - vid rätt
förhållanden är det lätt att på denna plats,
göra topplandning dvs landa på samma plats som
där man startade.
I övrigt...
Flög i Åre, Vågå, Ållebergs västhang
samt i Stockholmsbackarna med denna
fina vinge.
En vinge som var lättlandad-stabil-högprestanda,
om man inte flög för fort! Då försvann alla
prestanda - därav namnet floater.
1981- 82 UP Comet
1982 - Flygning med "UP Comet" - Här
motoriserad
(lägg märke till propellern i aktern) - En av de allra
första hängglidarna med dubbelsegel och flytande
korsbom. Vid denna tidpunkt det vassaste på marknaden!
Hänglidarna av idag är naturligtvis detaljförbättrade men
har samma grundidé som "Cometen".
Glidtal c:a 10, min sjunk c:a 1 m/s
Rekord för Kent med denna vinge utan motor:
Max höjd i termik 2.600 meter i Vågåmo,
Längsta flygning XC Åre - Duved - Åre.
Loggade drygt 30 timmar motoriserad flygning med denna
vinge plus egentillverkat motoraggregat.
Motoraggregatat var av design Hans Lönnqvist/ Stephan Cassel
(samma personer som senare byggde Mosquito-aggregatet).
Vi var ett gäng hängflygare som byggde likadana aggregat
samtidigt, och kunde göra förmånliga inköp ihop.
En pålitlig 10 hkr Valmet encylindrig tvåtaktare kopplad till
en
reduceringsväxel med parallella små remmar och frikoppling.
Vidare en lång axel bakåt till propellern.
Propellern gjorde vi själva, utgående från
en färdig form.
Plast, Kevlar och kolfiber utgjord
komponenterna.
Design Stephan Cassel med hjälp av folk från FFA.
Aggregatet var mycket effektivt och pålitligt - aldrig så
mycket
som en misständning utan levererade pålitligt
dragkraft.
Bra klös - vad jag kommer ihåg steg ekipaget med knappt 2meter
per sekund. Ungefär lika mycket åt andra hållet dvs sjunk
med motorn avslagen.
Start med motoriserad hängglidare Vårgårda flygplats
juli 1982