AIS Automatiskt Identifierings System
AIS - Historia
1993 Adveto först i världen att sälja programvara för AIS? Tidiga AIS-experiment gjordes av svenska sjöfartsverket redan 1991, drevs främst genom Bo Tryggö och Benny Pettersson. Kontakten med Bo Tryggö blev under 1993 en förfrågan från Sjöfartsverket till Adveto om anpassad programvara för ett testsystem med ett antal GPS-transpondrar (benämningen AIS fanns ännu inte) som skulle installeras bl.a. på Styrsöbolaget i Göteborg. Installation skulle ske på ett tiotal fartyg. Det primitiva AVMS hade nu fått ge vika för uppfinningen från Håkan Lans dvs. GPS-transpondern som med synkron överföring och överlägsen kapacitet nu helt tog över. I efterhand har det visat sig att dessa tiotal "test-system" nämnda ovan är de de första AIS-system i världen ! Sjöfartsverket beställde Hårdvaran (gps-transpondrar) från Rymdbolaget, avdelningen ägs numera av SAAB. Programvaran till de tio testsystemen köptes från Adveto och bestod av standardprogramvara med en speciell driver för "gps-transpondern". Summering:
Styrsöbolagets Fröja förtöjd vid Saltholmen, Utrustad redan 1993 med AIS och Adveto-system Copyright Adveto AIS - Fördelar AIS är en svensk uppfinning och är ett system som tagits fram av den kände svenske uppfinnaren Håkan Lans. Systemet togs ursprungligen fram för kollisionsvarning och kommunikation mellan flygplan. FN-organisationen IMO (International Maritime organisation) som är högsta bestämmande organ för sjöfarten i världen, har gjort AIS till "carriage requirement" dvs. fartyg över 300 ton MÅSTE ha AIS. Tidtabellen då AIS måste vara installerad ombord är 1 januari 2005. AIS även för mindre fartyg Även om ingen tvingande förordning ännu finns, har även mindre fartyg mycket att vinna på att installera AIS-utrustning ombord. Redan idag finns i Sverige utrustning ombord på alla Sjöfartsverkets lotsbåtar, Kustbevakningen mm. Styrsöbolaget i Göteborg har sedan 1993 AIS installerat i alla av rederiet ägda passagerar- båtar. Waxholmsbolaget som opererar i Stockholms skärgård installerade AIS 2001.
AIS ser bakom hörn
|
||
|
||
En AIS ger däremot korrekt information förutsatt att AIS- antennen är placerad på ett lämpligt ställe (nära fartygets pivot-punkt eller rotationscentrum) eller att Heading-info överförs via AIS. Ljud (engelska) till animering AIS - kommunikation Fartyg med AIS ombord har möjlighet att kommunicera genom att skicka textmeddelanden mellan fartygen. I stället för att ropa på VHFen kan ett textmeddelande snabbt skickas selektivt till enbart en båt, eller ett broadcast meddelande till alla inom hörhåll. Kommunikation kan naturligtvis även ske mellan fartyg och en landstation. AIS övervakning Med AIS kan övervakning ske även från land. Övervakningen av alla fartygen kan göras som komplettering till den övervakning som kontinuerligt sker av navigeringen ombord. Adveto AECDIS-2000 och AIS Idag är AECDIS-2000 det mest använda programmet i Sverige för AIS-presentation. Historia: Hösten 2000 släppte Adveto ett nytt system (AECDIS-2000) med mer AIS-funktionalitet än tidigare. Det nya systemet har även ett antal nya AIS-funktioner som exempelvis enklare sändning av textmeddelanden. Nu klickar man bara på båtsymbolen i sjökortet och skriver in sitt meddelande vips har den andra båten meddelandet på sin skärm. Stor AIS - Order till Adveto Övriga Länkar på nätet: Sjöfartsverkets AIS-info Länk till Finska Sjöfartsverket Länk till uppfinnaren Håkan Lans |