SE-XGG JODEL AMBASSADEUR


SE-XGG
Typ: Jodel DR1050 Ambassadeur, byggd av SAN i Bernay Frankrike årsmodell 1962.
Flygplanstypen Jodel är populär,  bara i Sverige finns c:a 30st luftvärdiga exemplar och
"worldwide" c:a 6000 exemplar, de flesta i Frankrike av naturliga skäl men många finns
också i Tyskland och övriga Europa.
Flygplanstypen har bra allround-prestanda: bra lastförmåga, har hög marschfart, startar
och landar även på korta fält. Kombinationen sporrhjul och spak
förhöjer den rätta flygkänslan.

SE-XGG renoverades till nyskick 1985 - 88 av ägaren Kent Sylvén.
Den är 2+2-sitsig (två personer fram, två barn bak alternativt tre fullvuxna). Max flygvikt är
750 kg, lastförmåga är drygt 360 kg.
Motor: 100Hp Continental O-200, fyrcylindrig boxer licenstillverkad av Rolls-Royce,
bränsleförbrukning c:a 22 liter/timma.
Prestanda: 190 kmh marchfart, stallfart 85 kmh. Max tid i luften drygt 5 timmar,
max räckvidd utan tankning c:a 1000km. Startsträcka är endast c:a 250 meter.
Total flygtid för SE-XGG är c:a 2000 timmar. Av dessa har nuvarande ägaren
Kent Sylvén flugit flygplanet drygt 900 timmar.

Följande länder har besökts med SE-XGG:  Danmark, Finland, Estland, Tyskland,
England, Holland, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Schwiez .

Siljansnäs

SE-XGG på ett fly-in i Siljansnäs, den årliga "kräftstjärtsvängen", som är populär och
samlar deltagande flygplan även från grannländerna.

ESKB Landning
Foto Björn Berg

Bilden visar vy från passagerarplatsen fram. Vi är på "kort final" till Barkarbys lilla
grässtråk vid bana 24. Motorn på tomgång, klaff ute, fart c:a 120 kmh. Vi ser ett
flygplan som just har landat och nu är på väg att taxa in.
Vi ser också ett flygplan som står på väntplats för start efter att vi har landat.


Foto Benny Pettersson

Denna vackra bild är tagen över centrala Stockholm hösten 2000.