Kort historik
Foto/Copyright Freddy Stenbom
ALLMÄNT
Aktiebolaget Adveto registrerades i november 1985.
Verksamheten med navigering startade redan under 1986,
först för flyg, sedan för marina tillämpningar.
På bilden ovan finns SE-XGG, ett flygplan som från början
har fungerat som testobjekt och på detta sätt varit med i den
tidiga delen av utvecklingen.
SE-XGG blev tidigt utrustad med ADVETO DATANAV
och var förmodligen det första enmotoriga privatflygplanet
som blev utrustad med denna typ av navigeringssystem!
(GPS + kartor + ruttnavigering + navigationsdatabas)
Mera info om SE-XGG finns på Kent Sylvéns flygsida.
DATANAV
DATANAV var namnet på Advetos första navigationsprodukt, den började
säljas 1987. Från början främst till piloter för färdplanering.
1988 gjordes försök med navigering i realtid med DECCA som positionssensor.
En DECCA mottagare installerades i SE-XGG, försöket blev inte helt lyckat
mycket beroende på att DECCA efter en "dropout" behövde manuell
positionsinput för att kunna starta igen...
(Den behövde veta var den var för att börja navigera igen....
snacka om moment 22 !)En Magnavox 4200 inköptes från CA Clase i Göteborg. Trots den dåliga
täckningen vid denna tidpunkt (pga få satelliter) kom potentialen med GPS
fram under försöken.
Noggrannheten med GPS låg på 100 meter (förutom under Gulf-kriget
1990-91 då amerikanarna slog av SA och vi under c:a ett års tid kunde njuta
av 15-20 meters noggrannhet utan diff)
När Sjöfartsverket startade differentiella utsändningar från Almagrundet tidigt
90-tal, (dom var tillsammans med finska Porkkalla först i världen!)
fick vi låna utrustning från CA Clase för att kunna köra Advetos Magnavox
mottagare i DGPS-läge (vi hade noggrannhet c:a 6-7 meter)
Vi demonstrerade DATANAV och DGPS hos potentiella kunder, vi var
först på marknaden, problemet var då att få kunderna att förstå fördelen
med elektronisk navigering.
Vilken skillnad mot idag! - Nu är alla övertygade om fördelarna !
Bilden nedan, som är från 1990, visar en vy från cockpit på SE-XGG
här i Barkarby flygplats landningsvarv och på väg att landa på bana 06.
Datanav-panelen dominerar instrumentpanelen och släktskapet med
dagens marina system syns tydligt. Foto/Copyright Hans Nicolausson
1991 startade samarbetet med Göran P Sjödin, befälhavare på SeaWind Line.
Fartyget SeaWind, som visas på bilden ovan, är en kombinerad tåg/bilfärja
som går på rutten Stockholm - Åbo. SeaWind fick tidigt DATANAV
installerad ombord (idag AECDIS-2000).
Copyright SeaWind Line
DATANAV försäljning 1991 - 1997
Så här såg DATANAV ut - här på Silja karneval 1993 som är på ingående
mot Stockholm, mitt i styrbordsgiren vid Södernäs. Många användare säger
att nattbilden i DATANAV fortfarande är oöverträffad !
Några "highlights" på försäljningen av DATANAV,
totalt sålde vi drygt 100 system!
1991 - exempel: SeaWind, Pleijel, Tjelvar...
1992 - Silja Karneval, åtta norska fylkesbåtar...
1993 - Styrsöbolagets båtar (10) och Vänernprojektet (4)
Sjöfartsverkets tidiga försök med AIS som demo/försöks-plattform
för att få igenom en standard för AIS - worldwide
1994 - FG Shipping (Mega Motti), Baltica, Fyrbyggaren, Saltsjön
Blidösund......
1995 - Scandlines Danmarks och Tysklandstrafik (Götaland,
Trelleborg, Hamlet, Ofelia, Scania plus Felix), Mare Balticum...
Samma år installeras de första systemen hos Röda Bolaget
i Göteborg. Kärnbränslefartyget Sigyn får DATANAV detta år.
1996 - Cinderella I, Scandica, Baltic Bright, Regina Baltica,
Argo Pallas, La Trina....
1997 - Vi börjar installera på StarCruise båtar i Asien.
I övrigt börjar vi installera på vägfärjorna detta år, i övrigt
god försäljning, men i slutet av detta år lägger vi ner produkten
DATANAV för att kunna fokusera helt och hållet på AECDIS-2000.AECDIS-2000
Samarbets med Westermark Data inleddes 1996 och vi "smög" igång
ett projekt som sedermera blev AECDIS.
ECDIS-presentationen på skärmen och presentationen av AIS
var tidigt hörnstenar i detta projekt.
Eftersom vi hade ECDIS-presentation blev det naturligt att kalla
produkten A-ECDIS (för Advetos ECDIS-presentation)
1997 - Adveto vinner en EU-upphandling gällande Sjöfartsverkets
lotsbåtar i konkurrens med alla andra aktörer på marknaden!!
Ramavtalet, som fortfarande är aktivt, skrevs på under mellandagarna
i december 1997.
1998 - På sommaren 1998 levererades de första systemen till väntande
lotsbåtar. Från övriga marknaden fick vi stort gensvar.
1999 - Återigen vinner Adveto en prestigefull order mot marknadens
övriga aktörer! Kunden är Waxholmsbolaget där vi installerar 20
ombordbaserade system och knappt 10 landbaserade system.
WÅAB har varit en krävande kund och har utvecklat egen
koppling mot ombord-administrativa-system och mot datasystem
i land. Ett helt suveränt system som passar företaget perfekt !
PAXINFO har också installerats ombord på samtliga fartyg -
förutom ångbåtarna.
2000 - Advetos ÅF GPS Marinkonsult vinner en upphandling gjord
av Strömma Kanal bolaget.
2001 - Tysklandsbåtarna, Nordö Links samt Scandlines
2002 - Detta år bestämmer sig Viking Line för Advetos system (efter
moget övervägande och efter att ha testat allt på maknaden):
På Mariella, Amorella, Isabella, Rosella, Ålandsfärjan installeras
AECDIS-2000.
2003 - Stor order från rederi Thun i Lidköping. Till dags dato drygt
25 system levererade via GPS Marinkonsult.
Detta år installerar vi AECDIS-2000 på samtliga svenska stats-isbrytare:
Frej, Ymer , Atle, Oden plus Ale.
2004 - Produkten CVTS föds! Härstammar från AECDIS-2000.
För landbaserad övervakning av sjöfarten baserad på AIS.
2006 - I slutet av januari kan vi räkna över 780 AECDIS-2000
licemser, inte så pjåkigt!ECDIS-4000
2003 - I oktober 2003 tecknade Adveto ett avtal med DNV
(Det Norske Veritas) om typgodkännande av ett ECDIS-system.
2005 - Efter drygt två år och mycket slit kan vi till slut, tillsammans
med DNV, konstatera att ECDIS-4000 till alla punkter och med
råge uppfyller alla ställda krav!
Som en julklapp anländer typgodkännandet i slutet av december
från DNV!
Juni 2004 - Certifieringsarbete hos Adveto. Från vänster
Kent Sylvén, Adveto - Han Ramsvik, DNV - Eskil Westermark, WDAB
Kommentar: Vi har nu ett typgodkänt ECDIS
som härstammar
och tar avstamp utgående från vårt populära
AECDIS-2000.
Det finns "genvägar" till ECDIS - men vi tror stenhårt på vårt
koncept med navigeringen inklusive prediktorn, AIS-presentationen,
kontrollenheten samt officiella sjökort direkt från källan (PRIMAR,
IC-ENC, UKHO m.fl.)
via det fria S-63 formatet!
( S-63 är efterföljaren till det välkända S-57 formatet)
S-63 betyder i klartext att kunden kan få sina officiella sjökort
(ENC) direkt från källan utan krångel.
Detta ger naturligtvis möjlighet till mindre administration med
reducerade kostnader som följd.
2009 - Ny ECDIS certifiering som bygger på certifikatet från
2005! Vi förväntar ett ECDIS certifikat i oktober 2009.